Postanowienie z dnia 14.05.2015r.

RO.6220.02.2015                                                                                                                                                                 Ujsoły, dnia 14.05.2015r.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z poźn.zm.) w związku z § 3 ust. 1 pkt 79 i ust. 2 pkt. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2, art. 64 ustawy z dnia 3 październik 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013 r. poz. 1235 z późn. zm.)

Stwierdzam

brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa sieci i przyłączy kanalizacji sanitarnej na terenie gminy Ujsoły”, Zadanie: „ Budowa sieci i przyłączy kanalizacji sanitarnej – Soblówka (przysiółek Kiełbasówka) zad. nr 6”, którego inwestorem jest Związek Międzygminny ds. Ekologii ul. Ks. Pr. St. Słonki 22, 34-300 Żywiec w imieniu którego działa Aktyn Sp. z. o. o. Piotr Klimczyński, ul. Poniatowskiego 6, 43-300 Bielsko-Biała.

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 24.02.2015 r. pełnomocnik wnioskodawcy wystąpił do Wójta Gminy Ujsoły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa sieci i przyłączy kanalizacji sanitarnej na terenie gminy Ujsoły”, Zadanie: „ Budowa sieci i przyłączy kanalizacji sanitarnej – Soblówka (przysiółek Kiełbasówka) zad. nr 6”. Do wniosku dołączono dokumenty wymienione w art. 74 ust. 1 pkt 2, 3 i 6 Uooś.
Planowane przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć określonych w art. 71 ust. 2 pkt 2 Uooś oraz wymienionych w z § 3 ust. 1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Na podstawie art. 64 ust. 1 Uooś organ prowadzący postępowanie wystąpił z dniem 09.03.2015 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żywcu pismami o sygnaturze RO.6220.02.15, zawierającymi prośbę o wydanie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia, oraz ewentualnego raportu i określenia jego zarysu.
W toku postępowania uzyskano opinię:
- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach który to pismem o sygnaturze WOOŚ.4240.179.2015.RJK.2 z dnia 30.03.2015 r. (data wpływu 06.04.2015),
wyraził opinie, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żywcu który pismem o sygnaturze NS/NZ/523-8/15 L. dz. 1843 z dnia 20.03.2015r. (data wpływu 24.03.2015r.) stwierdził, że planowana inwestycja nie podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym nie wymaga sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Ogólna charakterystyka.

Analizując dokumentację sprawy, należy stwierdzić, iż planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków wzdłuż drogi gminnej (dz. nr 941 oraz 897/4) w Soblówce przysiółek Pętkówka oraz częściowo Kiełbasówka. Ścieki sanitarne z w/w terenu będą odprowadzane poprzez istniejącą sieć kanalizacyjną do oczyszczalni ścieków położonej w Węgierskiej Górce.
W chwili obecnej budynki posiadają przydomowe zbiorniki bezodpływowe, z których ścieki przesączają się do gruntu i okolicznych cieków wodnych. Zakres prac dla przedmiotowego przedsięwzięcia polegać będzie na zaprojektowaniu i wykonaniu sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków. Projekt obejmuje kanały główne i sieci rozdzielcze DN150 – DN200 mm z rur PCV lub kamionkowych o długości ok. 1150 m oraz przyłącza do budynków DN150 z PCV o długości ok 160 m.
Zakres inwestycji nie obejmuje przekroczenie siecią cieku wodnego. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że w północnej części inwestycji trasa kanału będzie przebiegać w pasie drogi gminnej, wzdłuż cieku bez nazwy – w odległości nie mniejszej niż 3 m od cieku. W związku z tym prace związane z budową kanalizacji nie spowodują naruszenia koryta cieku, nie zachodzi też konieczność umocnienia dna ani brzegu.

Usuwanie drzew i zakrzewień

Jak wynika z przedłożonej dokumentacji realizacja inwestycji nie będzie wymagała usunięcia drzew i krzewów. Jednakże w przypadku jeśli w związku z realizacją inwestycji będzie konieczne usunięcie zieleni, wycinkę należy przeprowadzić w okresie od 16 października do końca lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków i po wylocie młodych z gniazda. Prowadzenie prac ziemnych i budowlanych w pobliżu drzew i krzewów należy wykonać ostrożnie (głównie ręcznie), a pnie i systemy korzeniowe zabezpieczyć przed uszkodzeniem.


Emisja hałasu

Na etapie realizacji przedsięwzięcia mogą występować uciążliwości spowodowane emisją hałasu pracujących maszyn i urządzeń budowlanych. Ich ograniczenie winno polegać między innymi na maksymalnym skróceniu czasu trwania wszystkich robót, wykonywaniu hałaśliwych prac wyłącznie w porze dziennej, stosowaniu nowoczesnych maszyn o niskiej emisji hałasu do środowiska i dobrym stanie technicznym, oraz unikaniu jednoczesnej pracy kilku sprzętów.

Emisja substancji zanieczyszczających

W okresie realizacji przedsięwzięcia można spodziewać się również uciążliwości związanych z emisją substancji zanieczyszczających do powietrza, tj. pylenia podczas wykonywania robót ziemnych i transportu materiałów sypkich i pylistych, emisji substancji pyłowo-gazowych ze spalania paliw w silnikach spalinowych samochodów i sprzętu budowlanego, oraz emisji fenolu, formaldehydu i węglowodorów podczas układania, rozprowadzania i zagęszczania mieszanki asfaltowej(przy odtwarzaniu wierzchniej warstwy jezdni). Wykorzystanie sprzętu budowlanego sprawnego technicznie, oraz zastosowanie właściwych rozwiązań organizacyjno-technicznych mających na celu ograniczenie emisji wtórnej pyłu z miejsc magazynowania sypkich materiałów budowlanych (w tym ich pokrycie folią lub okresowe zraszanie, zwłaszcza
w czasie suchej i wietrznej pogody), oraz unikanie prowadzenia prac budowlanych w okresach silnych wiatrów, a także prowadzenie działań zapobiegających wtórnej emisji pyłu
z transportu materiałów i odpadów oraz z dróg, którymi poruszać się będą pojazdy wyjeżdżające z placu budowy (np. czyszczenie kół pojazdów przed wyjazdem z placu budowy, zraszanie powierzchni dróg dojazdowych do miejsca budowy, odpowiednie zabezpieczenia materiałów sypkich podczas transportu), zminimalizuje wpływ fazy realizacji inwestycji na powietrze.
Emisja substancji zanieczyszczających w tej fazie będzie miała charakter krótkotrwały, przejściowy, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych.

Odprowadzanie zanieczyszczeń

Odpady wytwarzane w czasie realizacji inwestycji, winny być magazynowane selektywnie w wyznaczonych na czas prowadzenia robót miejscach. Wytworzone odpady winny być składowane w sposób bezpieczny dla środowiska gruntowo - wodnego oraz powinny być przekazywane uprawnionym odbiorcom.
Eksploatacja planowanej sieci będzie wymagać jedynie dostawy wody do bieżącej konserwacji urządzeń (okresowego płukania sieci). Sieć nie będzie źródłem emisji substancji i energii do środowiska pod warunkiem właściwego wykonania i późniejszego użytkowania, w tym zapewnienia szczelność rurociągów i pozostałych elementów sieci.
Obszary cenne przyrodniczo - Natura 2000

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie Żywieckiego Parku Krajobrazowego, w rejonie granicy obszarów Natura 2000: specjalnego obszaru ochrony siedlisk: Beskid Żywiecki PLH 24006 i obszaru specjalnej ochrony ptaków: Beskid Żywiecki PLB 240002.
Trasy kolektorów będą prowadziły w sąsiedztwie siedliska: kwaśne buczyny (kod Natura 2000 – 9110), a fragmenty sieci będą przebiegały przez siedlisko: górskie łąki konietlicowe użytkowane ekstensywnie. Biorąc pod uwagę położenie oraz zakres przedsięwzięcia należy stwierdzić, że jego realizacja i eksploatacja nie będą stanowiły zagrożenia dla właściwego funkcjonowania ww. obszarów Natura 2000. Planowane zamierzenie nie będzie bowiem miało znaczącego wpływu na stan siedlisk przyrodniczych oraz na gatunki wymienione w załączniku I Dyrektywy Rady EWG nr 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa oraz w załącznikach I i II Dyrektywy Rady EWG nr 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, dla których ochrony zostały wyznaczone te obszary, a także negatywnego oddziaływania na integralność tych obszarów.
W związku z powyższym, uwzględniając obecny stan wiedzy i charakter analizowanego przedsięwzięcia, nie stwierdza się możliwości wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania tego przedsięwzięcia na obszary Natura 2000 Beskid Żywiecki PLH 24006 i Beskid Żywiecki PLB 240002.

Oddziaływanie na wody powierzchniowe i podziemne

Jak wynika z analizy przedłożonej dokumentacji w zakresie wpływu inwestycji na jednolite części wód powierzchniowych i podziemnych stwierdzono, że przedsięwzięcie nie spowoduje nie osiągnięcie celów środowiskowych w planie gospodarowania wodami w obszarze dorzecza. Zakres oddziaływań w trakcie budowy będzie niewielki, a oddziaływania po zrealizowaniu przedsięwzięcia przyniosą korzyści dla środowiska.


Oddziaływanie transgraniczne

Z uwagi na zakres przedsięwzięcia, wszelkie oddziaływania będą miały zasięg lokalny (bez transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały i ustąpią w momencie zakończenia prac budowlanych. Ponadto z uwagi na zakres planowanej inwestycji nie wystąpi możliwość kumulowania się oddziaływań, a wykorzystanie zasobów naturalnych i występowanie innych uciążliwości będzie minimalne. Mając na uwadze powyższe dla przedmiotowego zadania nie przewiduje się utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

 

 

Ustalenia MPZP Gminy Ujsoły

Jednocześnie tutejszy organ stwierdza, że planowana inwestycja nie naruszy ustaleń zawartych w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Ujsoły zatwierdzonym Uchwałą nr XIV/81/2004 z dnia 28.04.2004 r. Rady Gminy Ujsoły
opublikowaną w Dz. Urz. Woj. Śląskiego w dniu 14.07.2004 r., Nr 59 poz.1877.

PODSUMOWANIE

Biorąc pod uwagę rodzaj, charakterystykę, usytuowanie przedmiotowego przedsięwzięcia należy uznać, że jego realizacja i eksploatacja nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko, tym samym odstąpienie od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Wobec powyższego postanowiono orzec jak w sentencji.

 

Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy stronom prawo wniesienia zażalenia.

 

 

 

 

 

 

Otrzymują;
1.Aktyn Sp. z. o. o. Piotr Klimczyński, ul. Poniatowskiego 6, 43-300 Bielsko-Biała
2.Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach ul. Dąbrowskiego 22,
40-024 Katowice,
3.Powiatowy Państwowy Inspektor Sanitarny w Żywcu, ul. Krasińskiego 3, 34-300 Żywiec
4.Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Ujsoły, BIP Urzędu Gminy w Ujsołach
5.a/a- M.H.

 

Informacje o publikacji dokumentu

Data wytworzenia Wytwarzający/Odpowiadający Data udostępnienia (Udostępniający) Data modyfikacji (Modyfikujący)
2015-05-14 Michał Hutyra 2015-05-14 12:21:20
(Alicja Krawiec)
2015-05-14 12:21:20
(Alicja Krawiec)
Wyświetl historię zmian dokumentu wydrukuj dokument« powrót do listy

© 2015 UG Ujsoły