Projekt Regulaminu

-PROJEKT-
„Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ujsoły.”


Rozdział I

Przepisy ogólne.


§ 1

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ujsoły dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
1)prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
2)usuwanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;
3)mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
4)rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
5)częstość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
6)innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
7)obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
8)wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
9)wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2

1.Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1)ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 391 ze zm.),
2)Planie gospodarki odpadami– należy przez to rozumieć Uchwałę nr Nr IV/25/1/2012
z Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 24 sierpnia 2012r. w sprawie „Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Śląskiego 2014”.
2.W sprawach dotyczących utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ujsoły, nieuregulowanych niniejszym Regulaminem, stosuje się przepisy ustawy.
3.W sprawach dotyczących zasad postępowania z odpadami, a w szczególności zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów, negatywnego oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, nieuregulowanych niniejszym regulaminem, stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (t.j. Dz. U. 2010r. Nr 185, poz.1243 ze zm.).
4.Gospodarowanie odpadami, a w szczególności zbieranie, odbiór, przekazywanie do odzysku lub unieszkodliwiania ma być zgodne z „Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Śląskiego 2014”.

 

 


Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.


§ 3

1)Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w odpowiednich pojemnikach, określonych w niniejszym Regulaminie.
2)Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:
1)niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych ( balast ) z zastrzeżeniem od pkt 2 do13,
2)przeterminowanych leków i chemikaliów,
3)zużytych baterii i akumulatorów,
4)zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
5)mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
6)odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
7)zużytych opon,
8)odpadów organicznych: zielonych i kuchennych,
9)papieru i tektury,
10)szkła
11)tworzywa sztucznego,
12)metali,
13) żużli z kotłów c.o.
3)Właściciele nieruchomości obowiązani są do wyposażenia nieruchomości w opisane w niniejszym regulaminie w Rozdziale III, pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych
4)Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w § 6.
5)Na każdego właściciela nieruchomości nakłada się obowiązek podłączenia do istniejącej sieci kanalizacyjnej zgodnie z projektem technicznym przyłącza. W przypadku budowy nowej sieci kanalizacji sanitarnej podłączenie należy wykonać w okresie do 12 miesięcy od dnia zakończenia budowy. W przypadku braku możliwości odprowadzenia nieczystości ciekłych do sieci kanalizacji sanitarnej, nakłada się obowiązek wyposażenia nieruchomości w przydomowe oczyszczalnie ścieków lub zbiorniki bezodpływowe.

6)Właściciele nieruchomości obowiązani są do systematycznego zbierania i uprzątnięcia odpadów z powierzchni nieruchomości.
7)Właściciele nieruchomości obowiązani są do usuwania ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów oraz budowli ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp. nieaktualnych już lub umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami.
8)Właściciele nieruchomości obowiązani są do przekazywania odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym co najmniej raz do roku właścicielom nieruchomości.
9)Właściciele/zarządcy nieruchomości/lokalu obowiązani są do przekazywania odpadów zebranych selektywnie do najbliższego punktu selektywnego zbierania odpadów, w sytuacji, gdy ich przekazanie w terminie wyznaczonym harmonogramem jest niemożliwe.
10)Zabrania się składowania odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych, a także wynoszenia ich do koszy ulicznych i podrzucania do pojemników stanowiących cudzą własność.
11)Poprzez selektywną zbiórkę odpadów rozumie się odprowadzanie przez właściciela nieruchomości większej ilości litrów odpadów segregowanych od balastu w odniesieniu do każdego miesiąca.

 

 


§ 4

1.Do obowiązków właścicieli nieruchomości przylegających do nieruchomości służących do użytku publicznego ( chodników, placów ) w zakresie usuwania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń należy:
a)niezwłoczne oczyszczanie chodnika ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń.
b)likwidowanie występującej na chodniku gołoledzi poprzez stosowanie środków neutralnych dla środowiska lub środków chemicznych (na zasadach określonych w aktualnie obowiązującym zarządzeniu Wojewody Śląskiego w sprawie ustalenia środków chemicznych oraz warunków ich stosowanie na ulicach, placach i innych drogach województwa śląskiego),
c)pryzmowanie zgarniętego lodu i śniegu przy krawężniku chodnika, w pewnym oddaleniu od drzew i w sposób nie powodujący zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów,
d)usuwanie z chodnika błota i innych zanieczyszczeń w sposób nie powodujący pylenia (po skropieniu powierzchni wodą).
2.Właściciel nieruchomości przylegających do nieruchomości służących do użytku publicznego ( chodników, placów ) jest zobowiązany usuwać na bieżąco sople lodowe, nawisy śniegu z dachów i gzymsów budynków. Czynności te należy wykonywać w taki sposób, aby nie spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
3.Właściciel nieruchomości przylegających do nieruchomości służących do użytku publicznego ( chodników, placów ) jest zobowiązany usuwać na bieżąco zalegający śnieg nie zabezpieczony śniegołapami z połaci dachu. Czynności te należy wykonywać w taki sposób, aby nie spowodować zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia (np. poprzez zsunięcie się na drogę, chodnik, parking itp.)
4.Mycie nadwozi pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest wyłącznie
w następujących miejscach:
a)na terenie nieruchomości niesłużącej do użytku publicznego, tylko pod warunkiem
że wykonywane jest to na utwardzonej ich części przy pomocy środków ulegających biodegradacji, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
b)na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.
5.Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
a)nie zanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,
b) naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,
c) nie stwarzania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

 

 

§ 5

Ustala się następującą częstotliwość w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych
i osadników oczyszczalni przydomowych:

1.Wywóz nieczystości ciekłych ma się odbywać z częstotliwością i normą zużycia gwarantującą niedopuszczenie do przelania zbiornika bezodpływowego
2.Wywóz osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków nakazuje się zgodnie z instrukcją obsługi instalacji , jednak nie rzadziej niż jeden raz w roku.

 

 


§ 6

Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych


1.Odbieranie odpadów komunalnych z zastrzeżeniem ust. 4, 5, 6, 7 od właścicieli nieruchomości zamieszkałych 1 raz
w miesiącu, zgodnie z harmonogramem wywozu podanym do publicznej wiadomości, przez podmiot odbierający odpady komunalne, z zastrzeżeniem ust. 3
2.Odbieranie odpadów komunalnych z zastrzeżeniem ust. 4, 5, 6, 7 od właścicieli nieruchomości nie zamieszkałych, na których wytwarzane są odpady - nie rzadziej niż raz w miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 3
3.W punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w terminach i godzinach określonych w regulaminie działania punktu.
4.Odpady wielkogabarytowe , zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny , opony odbierane będą raz w roku. O dokładnym terminie odbioru tych odpadów właściciele nieruchomości zostaną poinformowani w sposób zwyczajowo przyjęty.
5.Popiół, żużel gromadzony w czarnym worku oznakowanym napisem „POPIÓŁ”, odbierze podmiot odbierający odpady komunalne z nieruchomości zgodnie z harmonogramem wywozu podanym do publicznej wiadomości.
6.Niezagospodarowane we własnym zakresie odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone gromadzone w worku w kolorze brązowym, odbierze podmiot odbierający odpady komunalne z nieruchomości zgodnie z harmonogramem wywozu podanym do publicznej wiadomości.
7.Do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych właściciel nieruchomości jest obowiązany dostarczać następujące rodzaje odpadów komunalnych:
a)przeterminowane leki i chemikalia,
b)zużyte baterie i akumulatory,
c)odpady budowlane i rozbiórkowe
d)odpady zielone pochodzące z pielęgnacji drzew i krzewów
e)zużyte opony
f)pozostałe odpady komunalne (np. meble sprzęt elektryczny i elektroniczny, popioły itp.), które nie zostały przekazane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne w terminie określonym w ust. 4., 5., 6.
g) Odpady, o których mowa w ust. 1 i 2 nie dochowania terminu zgodnego z harmonogramem wywozu.

8.Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego ustala się :
a)z koszy ulicznych - nie rzadziej niż raz na tydzień, przy czym zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania się odpadów na ziemię,
b)z cmentarza - nie rzadziej niż raz na kwartał nie dopuszczając do przepełniania się pojemników.

Rozdział III

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym


§ 7

1.Ustala się następujące rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:
a)worki foliowe o pojemności – minimum 0,06 m³(60litrów), maksimum 0,12 m3 (120 litrów)

b)kosze uliczne o pojemności – minimum 0,04 m³ (40 litrów).

2.Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, należy gromadzić w workach minimum 60 litrów. Prowadzący działalność gospodarczą typu: handlowego, usługowego, biurowego lub produkcyjnego, zobowiązani są do wyposażenia tej nieruchomości w co najmniej 1 worek na każdy rodzaj odpadów o pojemności zgodnej z ust 1.
3.Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:
- Worek z napisem „SUROWCE” - odpady opakowaniowe - papier i tekturę, tworzywa sztuczne metale oraz opakowania wielomateriałowe
- Worek z napisem „SZKŁO OPAKOWANIOWE”; - szkło bezbarwne i kolorowe.
a)odpady ulegające biodegradacji tj. odpady kuchenne powstające w gospodarstwach domowych oraz odpady zielone powstające w wyniku pielęgnacji upraw ogrodów i terenów zielonych powinny być zagospodarowane we własnym zakresie poprzez kompostowanie i skarmianie zwierząt gospodarskich w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia. W razie braku możliwości urządzenia kompostownika przydomowego odpady ulegające biodegradacji należy gromadzić w worku w kolorze czarnym.
b)zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy gromadzić w wydzielonym miejscu i oddać do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych bądź wystawić w terminie ustalonym na zbiórkę tego typu odpadów przez podmiot odbierający odpady komunalne.
c)zużyte baterie i akumulatory można zwrócić bezpłatnie do punktów ich zbierania lub gromadzić w oddzielnych workach w celu przekazania do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
d)przeterminowane lekarstwa można zwrócić bezpłatnie do aptek, które przystąpiły do ich zbiórki lub należy gromadzić w oddzielnych workach w celu przekazania do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
e)chemikalia należy gromadzić oddzielnie w workach i oddawać do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
f)odpady wielkogabarytowe, zużyte opony nie wymagające specjalnych urządzeń do zbierania, należy zgromadzić w wydzielonym miejscu i oddać w wyznaczonym harmonogramem terminie uprawnionemu podmiotowi lub poza tym terminem do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
g)niezagospodarowany popiół, żużel należy gromadzić w workach koloru czarnego i oddać w wyznaczonych harmonogramem terminach uprawnionemu podmiotowi lub poza tymi terminami do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
h)odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych należy zgromadzić w wydzielonym miejscu , w odpowiednich pojemnikach lub workach i oddać do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
i)pozostałe odpady niewysegregowane tzw. balast należy gromadzić w workach koloru czarnego;


4.Odpady zmieszane, nie zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w workach koloru czarnego.


§ 8


1.W miejscach publicznych, wzdłuż ciągów handlowo-usługowych, na przystankach komunikacji publicznej i w miejscach wzmożonego ruchu pieszego powinny być rozmieszczone przez ich właścicieli/zarządców kosze uliczne o pojemności minimum 40 litrów i ilości pozwalającej na swobodne korzystanie z nich przez przechodniów oraz klientów punktów usługowo handlowych.

 

2.Organizator imprezy masowej ma obowiązek wyposażyć miejsce, na którym ona się odbywa w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w liczbie jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin; jeśli jest on dłuższy liczbę tę należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanej wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy. Ponadto jest zobowiązany zawrzeć umowy z przedsiębiorcami na dostarczenie i odbiór pojemników.


§ 9

Ustala się standardy utrzymania pojemników oraz miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:
1.właściciel nieruchomości odpowiada za utrzymanie pojemników oraz miejsc zbierania i gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym:
2.- pojemniki nie mogą być uszkodzone,
3.- worki muszą być związane w sposób uniemożliwiający wypadanie odpadów, bądź samoczynne rozwiązanie się w trakcie transportu.
4.- miejsca gromadzenia odpadów komunalnych powinny być zabezpieczone przed zalewaniem przez wody opadowe i dostępem osób trzecich;
5.

 

§ 10

Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
i gromadzenia nieczystości płynnych:

1)podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690; z 2003 r. Nr 33, poz. 270 i z 2004 r. Nr 109, poz. 1156);
2)na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów;
3)W przypadku nieterminowego wywozu odpadów z winy przedsiębiorcy ciąży na nim obowiązek uprzątnięcia miejsca ustawienia odpadów.
4)w miejscach publicznych (przystanki, chodniki, place, parki, zieleńce, wejścia do lokalu itp.) odpady komunalne powinny być gromadzone w koszach ulicznych. Obowiązek ustawienia koszy ulicznych i ich opróżniania spoczywa na:
a)gminie – w miejscach publicznych ( przystanki, ciągi piesze , place, parki, zieleńce, itp.
b)właścicielach lokali handlowych i gastronomicznych - przed wejściem do lokalu.
5)szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia.

 

§ 11

Ustala się zasady zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji pojemników, do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych. Nieprzestrzeganie tych wymogów może spowodować odmowę odbioru odpadów i zgłoszenie tego faktu gminie.
1)zabrania się spalania w koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;
2)do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru, tektury opakowaniowej i nieopakowaniowej, tworzyw sztucznych, metali nie wolno wrzucać:
a)opakowań z zawartością np. z żywnością, wapnem, cementem, itp.
b)kalki technicznej,
c)tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,
d)nieumytych opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,
e)opakowań po środkach chwasto- i owadobójczych,
f)metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą
3)do worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego nie wolno wrzucać:
a)ceramiki (porcelana, naczynia typu acro, talerze, doniczki),
b)luster,
c)szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,
d)szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),
e)szyb samochodowych;
4)zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika bezpośrednio do gruntu, cieków wodnych, sieci kanalizacyjnej oraz zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są nieczystości płynne pochodzenia bytowego.
5)Zabrania się składowania odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych, a także wynoszenia ich do koszy ulicznych i podrzucania do pojemników stanowiących cudzą własność.


ROZDZIAŁ IV
Obowiązki formalno-prawne i skutki ich nieprzestrzegania

§ 13

Wprowadza się obowiązki w zakresie dokumentowania:
1)właściciele nieruchomości mają obowiązek żądania od przedsiębiorcy faktur lub rachunku za opróżnienie zbiornika bezodpływowego, wywozu osadu z przydomowej oczyszczalni i okazania ich na żądanie służb upoważnionych przez wójta.
2)właściciele nieruchomości, mają, zgodnie z treścią art. 6m ustawy, obowiązek w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, złożenia w gminie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
3)rolnicy korzystający z kanalizacji sanitarnej zużywający wodę na potrzeby gospodarstwa rolnego i nieodprowadzający jej do kanalizacji sanitarnej, zobowiązani są do zainstalowania odrębnych liczników do pomiaru zużycia wody na potrzeby bytowe;
4)właściciel nieruchomości, na której ma być organizowana impreza masowa, przed jej udostępnieniem ma obowiązek sprawdzić, czy organizator imprezy masowej, zgodnie z przepisami art. 25 Ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (t.j.: Dz.U. z 2009 r. Nr62, poz. 504 z późn. zm.), wystąpił z wnioskami o opinię i powiadomił stosowne służby oraz wystąpił do wójta o zgodę, nie później niż 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia.

 


§ 13


Konsekwencje nie realizowania obowiązków:
1)wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków nałożonych niniejszym regulaminem podlega kontroli wykonywanej przez upoważnione służby; w wypadku stwierdzenia niewykonywania tych obowiązków Wójt Gminy Ujsoły występuje o ukaranie w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848) albo wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie; jej wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów Ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j.: Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954).
2)Wójt Gminy Ujsoły dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, oraz wszystkich nieruchomości, które powinny być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe, umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych, wywozu osadów z przydomowych oczyszczalni a także wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat.
3)w wypadku stwierdzenia niewykonywania obowiązków opisanych w pkt 2, Wójt Gminy Ujsoły organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych wydając z urzędu decyzję, w której ustala obowiązek uiszczania opłat, ich wysokość, terminy uiszczania oraz sposób udostępniania urządzeń w celu ich opróżnienia. Decyzja obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok następny, jeżeli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji; do opłat wymierzonych wyżej wymienioną decyzją stosuje się przepisy Działu III Ustawy z dnia 29 sierpnia 1999 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
4)w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nakładanych zgodnie z art. 6o i 6p ustawy, stosuje się przepisy Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
5)dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów, opróżnianie zbiorników bezodpływowych i wywozu osadów z przydomowych oczyszczalni, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres dwóch lat.
6)w przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich we wskazanym terminie z powiadomieniem gminy.
7)w sytuacji gdy właściciel nieruchomości nie wykona uszczelnienia we wskazanym terminie, prace te zostaną zlecone przez gminę na jego koszt.


ROZDZIAŁ V
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 14


1.Według Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2014 w gospodarce odpadami komunalnymi przyjęto następujące cele:
1)objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 2015 r.,
2)objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 r.,
3)zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów, aby nie było składowanych:
a) w 2013 r. więcej niż 50%,
b) w 2020 r. więcej niż 35%
masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,
4)zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych do max. 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 r.,
5)przygotowanie do ponownego wykorzystania i recykling materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak: papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych oraz w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych
do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie min. 50% ich masy do 2020 r.
2.Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami:
1)właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).


ROZDZIAŁ VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 15

1.Obowiązkiem właścicieli zwierząt domowych jest:
1)wyprowadzanie psów na smyczy, a w przypadku psów ras agresywnych w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w przypadku, gdy właściciel psa sprawuje pełną kontrolę nad jego zachowaniem, a pies jest w kagańcu.
2)przewożenie środkami komunikacji publicznej psów wyłącznie w kagańcu i na smyczy, a pozostałych zwierząt w zamkniętych i przewiewnych koszykach lub pojemnikach;
3)utrzymywanie miejsca bytowania zwierząt w czystości i porządku.
4)dbałość o to, aby zwierzęta domowe nie zakłócały w sposób ciągły spokoju sąsiadujących mieszkańców
5)dokonywanie obowiązkowych szczepień
6)niezwłoczne usuwanie odchodów pozostawionych przez posiadane zwierzęta w miejscach użyteczności publicznej takich jak: ścieżki i chodniki dla pieszych, place, parkingi, zieleńce, klatki schodowe, itd. Z tego obowiązku zwolnione są osoby niewidome, korzystające z pomocy psa – przewodnika.
7)usuwanie zwłok posiadanych zwierząt domowych. Wykonanie tego obowiązku polega na przekazaniu ich przedsiębiorcom wykonującym usługi odbioru lub unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych i posiadających stosowne zezwolenie w zakresie gospodarki odpadami weterynaryjnymi.

§ 16

1.Zabrania się wprowadzania psów, kotów i innych zwierząt domowych do sklepów, lokali gastronomicznych, placów gier i zabaw, piaskownic, kąpielisk oraz obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności . Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników.


2.Niedozwolone jest pozostawianie zwierząt bez dozoru i opieki przed wejściem do obiektów objętych zakazem ich wprowadzania.

 

Rozdział VII

Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania
na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.


§ 17


Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zakazuje się produkcji towarowej zwierząt gospodarskich.
Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się prowadzenie małych przydomowych hodowli zwierząt gospodarskich (na własny użytek), za wyjątkiem nieruchomości:
a)na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej,
b)na których znajdują się budynki zamieszkania zbiorowego.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia w/w hodowli w sposób nieuciążliwy dla sąsiednich działek, w szczególności w zakresie hałasu i przykrych zapachów.
Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do:
a)gromadzenia i usuwania powstałych w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem,
b)ochrony terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniem,
c)ochrony przed zwierzętami osób zamieszkujących na nieruchomości, oraz na nieruchomościach sąsiednich.

W przypadkach spornych dotyczących spraw wymienionych w ust. 1-3, organem właściwym do wydawania opinii w zakresie warunków zoohigienicznych jest inspekcja weterynaryjna, a w zakresie występowania zagrożenia dla zdrowia ludzi spowodowanego hodowlą – inspekcja sanitarna.

Rozdział VIII

Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji
i terminów jej przeprowadzania.

§ 18

Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten,
w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, jest realizowany tylko w miarę potrzeby.

§ 19


W wypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Ujsoły określi, w uzgodnieniu z państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji wraz z terminem jej przeprowadzenia.

 

Rozdział X
Postanowienia końcowe


§ 20

Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, sprawuje Wójt Gminy Ujsoły .

§ 21

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy ustawy oraz przepisy Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia dotyczące obowiązków właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców odbierających odpady komunalne i nieczystości ciekłe.

 

 

Informacje o publikacji dokumentu

Data wytworzenia Wytwarzający/Odpowiadający Data udostępnienia (Udostępniający) Data modyfikacji (Modyfikujący)
2013-02-28 Michał Płoskonka 2013-02-28 09:32:58
(Alicja Krawiec)
2013-02-28 09:32:58
(Alicja Krawiec)
Wyświetl historię zmian dokumentu wydrukuj dokument« powrót do listy

© 2015 UG Ujsoły